''Hatiku sanggup mati ditolak insani namun bukan Ilahi. Jiwaku sanggup kosong tanpa kasih insani namu bukan Ilahi. Marilah kita bersama-sama menggapai kasih Ilahi''.

Thursday 2 June 2011

sambungan mak ..:)

assalamualaikum.
alhamdulillah, diri ini masih lagi diberi kesempatan hidup di dunia ini. seperti yang dijanjikan, saya akan menyambung kisah mak yang sebelum ini .. :)

28 NOV 2010, jumaat ..

12.30 malm tu abang sulungku telefon, katanya dia sudah ada di luar rumah kakakku untuk membawaku pulang n9. alangkah gembira hati saat itu ya Allah .. aku bergegas keluar dari bilik dan memberitahu kakakku mahu pulang ke n9. lalu aku keluar rumah sambil berlari menuju ke kereta abang sulungku. ya Allah , bersyukur sungguh aku saat itu . akhirnya dapat juga aku pergi hospita melihat ibu. kira-kira jam 3.30 pagi, kami sampai di perkarangan hospital seremban . walaupun sudah lewat pagi, namun masih ramai orang di situ. aku dan abangku terus meluru masuk ke dalam hospital. kami disambut oleh abg ketigaku, rejab namanya . dia memberitahu kami mak diletakkan di ward 3b. kami pun terus pergi ke arah lf namun di halang oleh guard di hospital itu. setelah abangku merayu, akhirnya aku berkesempatan pergi melihat mak .. suke ! :) sampai di ward, ku lihat mak sedang nyenyak tidur bersama pakaian hospitalnya. macam lawak .. :) disisinya, nana kakakku sedang tidur yang hanya kepalanya di katil. kemudian, aku kejut kakakku. mak tersedar tiba-tiba. mak memandang sayu ke arah aku dan abangku. kami melihat mak dengan senyuman. seketika kemudian, abangku mahu balik ke KL semula kerana esok anaknya mahu ke sekolah. aku berkata kepada kakakku, "kak, kau nak balik, baliklah . aku boleh jaga mak kat sini. sempat lah kau nak pergi kerja hari ni " " kau boleh ke jaga mak ni ?" " boleh" "aku balik eh, esok aku datang abes kerja" "oke". 10 minit selepas itu kakakku pulang. dan aku teman mak di hospital itu.3 hari berturut aku tidak tidur, khawatir akan keadaan mak. esok harinya, hari sabtu doktor menemuiku dan memberitahu bahawa mak menghidap barah otak. aku dengan tenang menerimanya tetapi dalam hati ya Allah, Tuhan saja yang tahu . hari ahad esoknya, doktor kata mak harus dibawa ke hospital kuala lumpur. aku menelefon kakakku dan memberitahunya. satu jam kemudian kakakku sampai bersama suaminya. setelah selesai sign surat apende ntah, mak di bawa masuk ke dalam ambulans. aku mengikut mak dalam ambulans. kakakku pulang ke rumah mengambil barang-barang keperluanku serta mak kerana aku yang akan menjaga mak di sana nanti ..

sampai di HKL, mak di bawa ke bilik sementara macam tulah sebelum dipindahkan ke ward. 10 minit kemudian abang sulungku dan kak nini sampai. syukur aku ada juga abg dan kakakku , kalau tak , aku sendiri tak tahu mahu buat apa. tak lama kemudian, mak dihantar ke ward di bahagian kaji saraf . hhoho ! dalam ward tu sume yang barah-barah kat kepala ni .. risau betol tengok. mak diletakkan di bahagian kritikal. nurse kata mak tak boleh dijaga. aku dah nak marah dah time tu tapi sabar jela . aku pujuk nurse tu nak jaga tetapi tetap tak boleh, akhirnya aku balik ke rumah abang sulungku yang berdekatan dengan HKL. baru malam itu aku tidur, setelah 3 hari aku tak tidur. namun tidurku pastinya tak nyenyak. esoknya, pagi lagi aku suruh abangku menghantarku ke HKL. sampai di hospital, aku lihat mak sedang baring memandang dinding. aku datang padanya, memeluk seeratnya dan mencium dahinya. aku tanya pad mak " best tak tidur hospital malam tadi " tetapi mak sambut pertanyaanku dengan muka yang mahu menangis . ya Allah , sungguh aku menyesali pertanyaanku. petangnya, mak diletakkan di tempat yang tak kritika. yay! kat situ mak boleh dijaga jadi aku isi borang untuk menjaga mak. 7.30 malam abangku datang untuk menjemputku, namun aku memberitahunya mak dah boleh dijaga. setelah dia melihat dan brak-borak dengan mak, abangku pulang tanpa membawaku bersama .. :) dapat jaga mak !! :) hari-hari yang ku lalui di sana amat membosankan namun demi ibu yang tercinta aku sanggup apa sahaja. hari ke hari ada saudara yang mengunjung, saat mereka mahu pulang pasti ibu membuat muka yang mahu menangis. sebak aku! tetapi aku ingat pesan kakak " jangan nanges depan mak ". dan keran itulah , aku berusaha sedaya upaya supaya airmata ini tidak jatuh didepannya. ya Allah, dongak dongak ke atas nak elakkan airmata jatuh.. sape tak sedih oii !! pada suatu hari, ibu kena sawan, bukan sawan babi oke.. sawan ni memang akan kena kepada orang yang menghidap barah seperti mak. tangan mak gerak-gerak macam menggigil tu tapi tak kuat. aku pun teruskan mengaji sambil memegang tangan mak. tetapi makin lama makin kuat getaran itu, lalu aku pun memanggil nurse. nurse tu tengok mak pastu tinggikan sikit mak punya katil pastu blah . huishh !! sakit je hati .. nak tampar je nurse tu tapi kesabaran masih ada. aku pandang nurse tu ergi dengan muka tak puas hati. tak lama kemudian mak mutah, terjerit-jerit aku panggil nurse .. heheh ..pastu nurse datang tengok. nurse2 di sana bersihkan mak dan seepas tu mak di bawa ke bilik scan. time tu baru aku call abangku. sebab dah tak tahu nak buat apa. tak lama lepas tuh, abangku sampai dan kami pergi ke bilik scan. tunggu mak kat luar. pastu nampak nurse yang bawak mak masuk bilik scan tadi . mak di bawa ke ward dan diletakkan di bahagian kritikal semula. aduih!! lagi sekali tak dapat jaga mak. tengok muka mak time tu lesu sangat tapi nak buat cane pujuk punya pujuk kat nurse tu still tak kasi . aku pon pulang bersama abangku. esoknya hari sabtu, kak nana call cakap dia nak datang tengok mak dan nak jaga mak minggu tu .. aku pon okay jelah. sampai di hospital, abangku memberitahuku, surat pindah sekolah dari IQKL dah sampai semalam, aku lupe nak bagitahu, aku pon ohh.. malas nak pikir pasal sekolah, hehe .. kira-kira pukul 1 petang kak nana sampai. aku salam dengannya. ktorang borak-boraklah. nak borak dengan mak tak boleh sebab mak macam tak paham apa yang kitorang cakap. tapi kadang-kadang cakap juga dengan mak takut dia sunyi ... :) malam tu, kak nana ingat nak jaga mak, tapi mak kat bahagian kritika so tak boleh jaga. hadoiii ! kitorang pon dah pening . hari tu papa datang dengan kawan dia. papa tu abang saya ..:) tanya dia pg tak ikut ke ? dia kata pg tak nak.. pg itu pun abg saya ..:) abg ats saya ..okelah.. kira-kira pukul 6 kak nini pulak sampai. lepas tengok mak, aku dan kak nini keluar pergi beli barang nak sekolah nanti. belilah semua baju-baju sekolah menegah biasa tu kan .. padahal tak nak pon pindah sekolah, tapi sebab mak sanggup . malam tu pukul 10 kak nini hantar aku ke hospital semula. aku lihat kak nana dan suaminya ada di luar ward . aku tanya dia kenapa kat luar, dia kata nurse tu suruh keluar. habis tu? kita nak balik ke nak duduk sini ? kitorang confused ! aku tapau nasi untuk kak nana ngan uncle pendy, heheh uncle pendi tu abang ipar geli nak panggil abang ikut anak buah panggil uncle pendy. lepas makan, kak nana cakap amiklah barang-barang kau kat dalam, aku tunggu kat luar..aku pun masuk dalam ward.tengok mak, aduhh .. jadi sayu lak tiba-tiba . mak memandangku sayu, aku senyum padanya .. :) menyimpan duka di hati ..:( aku pun kemas barang-barang. habis kemas barang, aku usap rambut mak sambil zikir kat telinganya. rutinku yang ku selalu lakukan apabila bersama mak .. mak lelap mata , dengan perlehan aku melangkah kaki meninggalkan ibu.. baru 2 langkah , aku pusing balik. berat nak tinggalkan mak. tak lama pastu aku pergi jugak tapi sampai kat pintu aku pusing balik. lebih kurang 3 kali aku buat benda yang sama. tak tahu kenap berat sangat nak tinggalkan mak .. haish. kali keempat aku terus bukan pintu keluar dari ward yang di dalamnya ada insan yang sangat ku sayang. sampai di luar, kak nana tanya asal kau pusing balik . aku pun ketawa kecil. namun di hati ada resah yang melanda. dia tanya keadaan mak, aku kata macam kau cakap tadilah. macam tu jelah .

kami pun berjalan menuju ke tempat letak kereta, pastu masuk dalam kereta. dalam kereta, kak nana bersuara, eh! nak balik tak nak ha ? aku diam seribu bahasa, uncle pendy pon diam jugak . kak nana tanya lagi, nak balik tak nak ha ? aku pun bersuara, ntahlah nak balik tak nak ha ? kitorang sume bingung!! =.= tak tahu mahu buat apa.. pastu uncle pendy tanya nak balik tak nak? kalo tak nak duduk je kat sini, kalau nak jom balik . aku ngan kak nana still diam .. haduihh ! tulah keputusan yang paling susah nak putuskan .. tapi, akhirnya kami balik jugak nilai rumah kak nana .. sampai di rumah kira-kira pukul 1.30 pagi.. kami terus tidur kerana esoknya kami nak tengok mak kat spital ..:) aku pun tidur. esoknya, kami bersiap-siap untuk pergi ke hospital. tengah siap-siap, fon bunyi ..! hehe aku angkat dan yang telefon tu, nurse HKL dia cakaplah "ni baity ke" "aah, knp ek ?" " ada kat mana sekarang ni ye ?" " kat nilai otw nak g HKL lah " pastu dia kata apa tau "ada tak saudara mara yang terdekat, doktor nak jumpa sekarang " aku pun "okay okay, saya call abang suruh dia datang sekarang " " okay , terima kasihh " ..tuutttt .. aku pun call abang sulungku, suruh dia pergi hospital sekarang sebab doktor nak jumpa dia pon kata okay. aku dengan kak nana pun gerak dari nilai. dalam perjalanan, abang sulungu call aku... dia kata " dik, mak dah takde " aku pun " hehe, maen-maen lah abg adi nih " lalu abangku " ape pulak aku maen-maen, btollah " dengar nada tegasnya itu, aku terpaku seketika dan kata " okay " terus ku putuskan perbualan. aku pun bagitahu kak nana mak dah takde. aduhhh !! dalam kereta tu penuh dengan airmata , tak tahan oo .. aku dan kak nana menangis dan menyesali perbuatan kami malam tadi. kalau tahu mak nak pergi, takde balik nilai malam tadi ..:'( .. tapi nak buat macam mana takdir jodoh pertemuan ajal maut di tangan tuhan bukan ?? kami terima walau berat .

sampai di hospital, aku telefon abangku nak tanya di mana mak . abang cakap mak kat ward icu . sungguh pelik sejak bila pulak mak aku kat situ ?? =.= hmm .. tapi kitorang pergi jelah kat icu . sampai kat situ, dari jauh nampak abang tengah duduk tercangkung memegang kepala. aduhh . aku tanya abang dimana mak . abang bawa aku dengan kak nana masuk dalam ward . ya Allah , tengok mak .. bajunya penuh dengan darah .. mengapakahh ?? apa yang terjadi kat mak ni ?? airmata sungguh laju menitis . tak tahan rasanya . kak nana lagilah, tengok mak terus dia meraung raung .. mana tak oii !! kak nana cakap " bangang hospital ni, cane mak boleh darah darah macam ni " " detect sakit kain tapi sebab meninggal lain " " tengoklah, aku saman hospital ni nanti " hohoho .. power kak nana. tapi lepas tu kak nana ditenangkan oleh suami dia . aku pegang tangan kak nana pastu cakao " dahlah kak, dugaan tuk kita jangan nangis " padahal yang cakap kat dia ni airmata jatuh je tak berhenti henti. hehe .. yalah kak nana marah tu betul gak, mak kan sakit barah otak tiba-tiba meninggal sebab serangan jantung . tapi ketentuan Allah kan , sape tahu ..

mak dibawa ke bilik mayat. kak nana settlekan mandi jenazah ngan kapan sume tu .. aku dengan mak je dalam bilik mayat .. boleh lagi peluk mak kat dalam tu sambil zikir ..:) .. tak lama pastu, kak nana datang cakap, kita mandi mak kat surau kat luar ni dik, dekat je . aku pon okay jela. naiklah van jenazah pergi surau tu . aku, kak nana, kaka nini, mak sedare, dengan sorang mak cik kat situ yang mandikan mak. mak dikafankan dan dibawa pulang ke n9 .. =.= ..lama juga nak bawa balik kampung. tak tahu lah kenapa lama sangat . sampai kat jelebu, kampung aku . ami berhenti di masjid lama sebelum di bawa ke kubur. mak disolatkan lagi sekali di jelebu. kain yang menutupi muka mak dibuka, ada saudara mara yang tak cium. time makcik tu nak tutup, aku tengah nk cium mak terbantut. mak cik tu tanya " nak cium mak ke ? " aduhh soalan dia, mestilahh .. pastu mak cik tu cakap " takpelah anti kat kubur ciumlah, eh ?" aku pon mengangguk sambil muka masam . mak dibawa ke tanah perkuburan. sampai di situ, mak terus dimasukkan ke dalam liang lahad . aku nak mula menarik muka, ingat lagi mak cik tu cakap kat kubur tapi mak dah nak masuk dalam kubur .. :( .. aku tarik tangan kak nana, kak nana pandang terus panggil makcik tu.. mak cik bawa aku betul2 kat tepi liang lahad tu. mak cik tu jerit-jerit cakap " ni ank bongsu dia nak cium dia tadi ni, hei! ni baity nak cium mak dia ni ! " tapi orang yang nak masukkan mak kat dalam kubur tu seolah-olah tak dengar. padahal abang-abang aku sendiri je .. hmm.. sedih sedih .. kubur mak sebelah dengan kubur ayah, best betul . selepas mak dikuburkan aku duduk di tepi kubur ayah sambil menangis, terkilan tak dapat cium mak . pastu kak nana datang cakap " dahlah dik, jangan nangis lagi " aku jerit jerit kat kat situ " cakap cium kat kubur tapi tak dapat pon " aku jerit sekuat hati . macam macam yang ku katakan .. sejenak kemudian, baru ku sedar apa yang ku lakukan itu salh . aku istighfar dalam hati .. selesai talkin, semua orang beransur pulang. tinggal aku dan adik beradikku di kubur. aku letak kepalaku di atas kubur mak . kakak mahu pulang bersiap untuk tahlil malamnya, namun aku tetap berkeras. tak lama lepas tu , temanku call, laila cakap dia dah sampai kat masjid tadi tu. aku cakap mak dah dikebumikan. seb baek dia call kalau tak lama lagilahh aku kat kubur padahal dah pukul 7.30 malam time tu. aku pun pergi dari tanah perkuburan dengan airmata dan pergi ke masjid untuk bertemu laila .. akhirnya sebuah riwayat seorang insan yang bergelar mak ..:) ..

kepada kalian yang masih punyai ibu, hargailah dia sepenuhnya. dia insan yang sangat sangat bernilai dalam hidup ni . tanpanya tiadalah kita . walaupun berat, aku harus meredhakannya pergi meninggalkanku. ha ! jaga ibu leklok ye .. jgn buat ibu sakit hati ! hati ibu mudah terusik taw !! ;)

*ni jelah kot yang mampu diceritakan .. kalo ade yg ta phm tu, buat2 phm la ye .. SELAMAT MEMBACA KISAH SAYA .. :)

No comments:

Post a Comment